De afgelopen zes weken heb ik een internationale internetcursus ‘UN
Guidelines on Alternative Care’ gevolgd, met 5000 anderen. Die anderen maakten het extra speciaal – in discussie sessies vertelden deelnemers uit alle werelddelen hoe alternatieve zorg in hun land geregeld was en wat
klopte en wat niet. En ook in onze rijke westerse wereld bleken deelnemers zich
zorgen te maken over de situatie van hun kinderen– de werkelijkheid laat nog te
wensen ten opzichte van de richtlijnen, hoewel deze al in 2009 zijn aangenomen in de Algemene Vergadering van de VN. Ook Nederland kan hiervan leren: wie denkt dat wij wel voldoen, moet ze eens lezen, en ook het handboek 'Moving Forward'dat de richtlijnen uitwerkt voor beleidsmakers.
Het belangrijkst in de richtlijnen zijn het Noodzakelijkheids principe ( Necessity principle ) en het Geschiktheids principe ( Suitability principle ), met de bijbehorende Poortwachtersfunctie ( Gatekeeping ).
Is uithuisplaatsing nodig?
Het Noodzakelijkheids
principe
en Poortwachterschap eisen dat eerst nagedacht moet worden of er
andere oplossingen mogelijk zijn dan uithuisplaatsing. Hierbij gaat het dus om
preventie.
In de cursus zagen we steeds een stukje video over de zusjes Asha en Lan. Lan is gehandicapt en Asha geeft haar les. Een slechte oogst zorgt ervoor dat de ouders niet meer goed voor de kinderen kunnen zorgen. De ouders roepen in wanhoop een maatschappelijk werker erbij. Zij plaatst Lan in een instelling, waar ze wel les kan krijgen en Asha in een pleeggezin. Een goed besluit?
Het noodzakelijkheidsprincipe
wordt praktisch uitgewerkt in Gatekeeping
. Dit ‘Poortwachterschap’ bestaat
uit een systematische set procedures:
Gatekeeping moet screenen dat een kind niet
ongerechtvaardigd in een uithuisplaatsings-traject komt. Het
belangrijkste uitgangspunt blijft dat het kind in principe het best bij zijn/haar
ouders kan blijven. Armoede mag bijvoorbeeld geen reden tot uithuisplaatsing
zijn.
Gatekeeping is niet eenvoudig, Het vraagt goed getrainde
professionals, die alle relevante sectoren kunnen beoordelen (gezondheid,
veiligheid, onderwijs, etc.) en de mogelijkheden en het mandaat krijgen om hun
werk op de verschillende niveaus uit te voeren.
Geen besluit zonder de
kinderen zelf
Daarnaast is het ook van groot belang dat de kinderen zelf deelnemen
in het
besluitvormingsproces. Daar hameren de richtlijnen steeds op. Zoals Ghandhi zei ”what you do for me, without me, is
against me”
. De behoeftes, rechten en gevoelens van de kinderen en jongeren
doen ertoe en moeten in de besluitvorming tellen. 'If you
do not ask the children, no matter what their age is, I don't think you can
really, really understand what are their needs and you really cannot give them
the support that they need if you do not include them in the decision making process’.
Onderzoek vanuit de hele wereld laat zien dat kinderen zelden deel uitmaken van besluitvorming rond hun zorg, of zo bevraagd worden dat ze echt vertellen wat ze nodig hebben. Dit is in strijd met Artikel 12 uit de Rechten van het Kind, dat kinderen ‘het recht geeft gehoord te worden in alle gerechtelijke en administratieve handelingen die hun leven bepalen’.
Het
geschiktheidsprincipe
Volgens het ‘ Suitability principle
’ heeft het kind recht op een individueel
op maat gemaakte plaatsing wanneer het echt niet thuis kan blijven. De
richtlijnen sporen landen aan te zoeken naar permanente oplossingen voor het
kind, zodanig dat ‘de meest geschikte vorm van alternatieve zorg geïdentificeerd
en geleverd wordt, met een plaatsing die een volledige en harmonieuze
ontwikkeling van het kind bevordert, en veiligheid garandeert’. Doel van de
zorg is dat ieder kind individuele aandacht, veiligheid, ondersteuning en
stabiliteit krijgt in alternatieve zorg.
Kan onze pleegzorg
hieraan voldoen?
We doen ons best, maar zeker permanentie is nog steeds een groot probleem. In
de cursus wordt een voorbeeld gegeven van het beleid in Oekraïne, waarbij is
gekozen voor een andere volgorde dan bij ons in Nederland: eerst kijken of
reïntegratie in de familie mogelijk is. Als dat niet mogelijk is, wordt
gekeken of adoptie mogelijk is. Pleegzorg is een optie die daarna komt.
Voer voor overdenking? Lees dan de UN Guidelines of lees Moving Forward voor de implementatie..
In mijn volgende blog zal ik ingaan op wat de Guidelines zeggen over het wereldwijde streven om kinderen buiten kindertehuizen te krijgen en houden, problemen en oplossingen hierbij.
Gera ter Meulen
Next to research as a hobby I sculpture. The sculpture from which my logo is derived is a representation of foster and adoptive parents being a 'safe base' for the children in their care - a concept from the attachment theory.