Taal

Ontwikkeling

Taal
Wel vergeten, niet verdwenen
Twee recent gepubliceerde onderzoeken laten zien dat kennis van de oorspronkelijke taal van jong geadopteerde Chinese kinderen niet uit het brein verdwijnt, ook al kunnen ze zich er niets meer van herinneren. Ze herkennen klanken eerder dan niet aan de taal blootgestelde kinderen en leren het ook sneller. FMRI onderzoek laat zien dat hersenactiviteit van Chinees geadopteerden bij blootstelling aan Chinese klanken meer vergelijkbaar is met tweetalig opgevoede Frans/Chinese kinderen dan met kinderen die de taal voor het eerst leerden. Hoewel ook deze groep zich niets meer van de taal herinnerde, bleek deze dus wel vastgelegd te zijn in de patronen in de hersenen.
Zhou, W. (2015). Assessing birth language memory in young adoptees. Proefschrift Radboud Universiteit Nijmegen, onderzoek uitgevoerd met subsidie van het Max Planck Instituut.
Pierce LJ, Klein D, Chen JK, Delcenserie A, Genesee F.(2015). Mapping the unconscious maintenance of a lost first language. Proc Natl Acad Sci U S A. 2014 Dec 2;111(48):17314-9.


Taalontwikkeling
Het tijdschrift "Topics in language disorders 29:1" levert 5 artikelen over taalontwikkeling bij buitenlands geadopteerde kinderen, waarbij zowel de leeftijd bij aankomst van het kind, als de medische toestand, de gehechtheid en het probleem van de juiste inschatting door de grote mate van variatie zijn bestudeerd (Hwa-Froehlich 2009).

Share by: